مادران صلح ایران

دیدگاه ها و نظرات مادران صلح ایران تنها از طریق این وب سایت در اختیار عموم قرار می گیرد و هیچ شعبه ای ندارد

صفحه اول آوای صلح اجتماعی اخبار بیانیه‏ ها و نامه دل نوشته فعالیت‏ها کوتاه و خواندنی گزارش مادرانه مقالات تماس با ما
آوای صلح دل نوشته
ترور به هر شکل و با هر انگیزه ای محکوم است.
آنکه دلیری راه سپردن تا چکاد کوه‌ها را داشت!
مطالبات مادران صلح ایران از ریاست جمهور آینده ی ایران
گزارش برگزاری روز جهانی زن
بیانیه مادران صلح ایران به مناسب ۸ مارس روز جهانی زن
کارگردانان فراملیت و بدون مرز( مادر صلح مینو مرتاضی)
تسلیت مادران صلح ایران به مناسبت فاجعه ی پلاسکو
پیام تسلیت مادران صلح ایران به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی
مادران، پدران، جوانان، معلمان، روشنفکران، سیاستمداران و در یک کلام صلح دوستان امریکایی
خشونت و ترور به هر شکلی محکوم است
گزارش مراسم روز جهانی صلح
تسلیت مادران صلح به مناسبت درگذشت بانو توران میرهادی
نه سال تلاش برای صلح / مادر صلح: نسرین
مقاومت صلح آفرین است! مادر صلح: مینو مرتاضی
بیانیه مادران صلح به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی صلح
گذشته چراغ راه آینده / مادر صلح: زهره تنکابنی
کبوتر خونین بال صلح / مادر صلح اکرم
یاد و نام بزرگمرد سینمای ایران کیا رستمی را گرامی میداریم!
هشتم تیرماه! / مادر صلح: پروین ضرابی
بزرگداشت مادر صلح مریم حبیبی

طوفان آرام

۱۹ خرداد ۱۳۹۴

photo(65) 

گاندی ، مارگارت بورک وایت ، هند ،۱۹۴۶

چه کسی می تواند ۶۰۰ میلیون جمعیت هفتاد و دو ملًتی را یکصدا و یک مسیر و یکدل به راه اندازد برای واژگونیِ استعمار کهنه کار، بی این که به خشونت تکیه کند و به مشت و لگد و گلوله پاسخ دهد ؟

گاندی ، این تجسم مدارا و از پا نیفتادگی ، چنان با ظرافت و آموختگی از میان تارهای خشونت زا گذشت و بریتانیای کبیر شکست ناپذیر را صغیر و شکست خورده کرد که زان پس الگو و یا مورد توجه تلاش گران خشونت گریز همه ی عصرها و همه ی اقلیم ها شد ، حتی در میان کسانی که هم از الگو گریزانند ، هم از الگو سازی چنین شد که موهُنُدس کرُمچُند به مهاتما ( دارای روح بزرگ ) بدل شد .

گاندی تجسم سکون است . تصور گاندی پر تحرک دشوار به دست می آید و آسان از دست می رود . از این روست که او را آرام و صبور ، سر به زیر افکنده ، با دستی افتاده برکف ، در حال مطالعه ، در مرکز عکس و مرکز اتاق می بینیم . او ، در میان کاغذهای در دستش در پی گریز گاهی  ست برای نجات و رستگاری و آرامش جمعیتی کلان ، بسیار کلان مسئولیت ناخواسته ی سرنوشت ۶۰۰ میلیون انسان ، چنان بر او فشار آورد که از تن رنجور و تکیده ی تو ، که به یاری امساکش در خوردن و آشامیدن تکیده تر شده ، پوستی مانده است و استخوانی اما همنشینی اش با خورشید ِ خود ساخته ( دستگاه نخ ریسی اش که چون خورشید پره هایش را تابانده به همه سوی ، خاصه به یاری نور متمرکزی که در پسمرکزش می درخشد ) او را همصفت خورشید کرده در تاباندنِ نور همه ی دین ها ، همه ی آیین ها ، همه ی امید ها .

عدد “سه ” نزد گاندی و در سال های زندگی او نقشی مؤثر و تعیین کننده داشنه . از همان سال هایی که مادر متعصبش را راضی کرد که اجازه دهد تا برای تحصیل به لندن برود و مادر با شرط پرهیز از ” سه ” عنصرِ زن و شراب و گوشت ، راضی به سفرِ موهُنُدِس جوان شد ، تا در سال های واپسین زندگی در همین اتاق و در کنار “سه” قلمِ استوار در سمت راست عکس ، که به یاری آن ها بیانیه ها و خطابه هایش را نوشت ، این ” سه ” در کنار گاندی بوده او با قطار درجه ” سه ” به همه ی هند سفر کرد تا مردمش را بهتر و واقعی تر بشناسد تا بهتر بفهمد که مردم طبقه ی ” سه ” ی اجتماع ( بدنه ی اصلیِ ۶۰۰ میلیون مردم هند ) چه گونه می زی اند .

” من هندوام ، مسیحی ام ، مسلمانم ” . گاندی از تلاقی “سه ” دینِ پَر پی رو به مرتبه یی و جنبه یی از تکامل رسید که رهبری ۶۰۰ میلیون مردم بی دفاع و ناخود باور گویی از پیش تعیین شده بود .  وهمه ی این ” سه ” ها تکیه  دارند بر سه گانه ی برهما ، ویشنو و شیوا . و آخرین ” سه ” در زندگی گاندی  در لحظه ی مرگش بود که هندوی متعصب رامنیات   با ” سه ” گلوله قلب تپنده ی هند را خاموش کرد و ” سه ” ی پس از مرگش با ترور دو گاندی دیگر ( ایندیرا و راجیو ، عروس و نوه ی گاندی ) فرجامی خونین یافت .

گاندی در کنار آموخته های بیرونی از دین به آموخته های درونی نیز توجه بسیار داشت . در دوره ی پالایش روح و روانش با نگاهی به آموزه های هندوئیسم ” تجرد در تأهل ” را پیشه  خود ساخت . او همسری داشت ، اما برای پرهیز از اعمال جنسی و برای مهارِ میل های انسانی اش  از همسرش دوری گزید تا بیشتر و بهتر بتواند بیندیشد و خود را بسازد . تخت خواب تک نفره در کنج اتاق، در سمت راستِ عکس ، بازمانده ی دوره ی ” تجرد در تأهل ” است .

اتاق خلوت است ، با دیوارهای خالی .از جمله ی عناصر کم تعدادِ اتاق ، زیراندازپر نقش و نگار است . نقش های ظریف بر زیرانداز جنبه ی زیباییِ مدارای گاندی را دلپذیر می کند ، جنبه ی گریز او از خشونت و نا پیدایی این منش و فرهنگِ انساندوست را .

سه عنصر پیش زمینه(چرخ نخ ریسی،زیرانذازوبخشی از میز سمت راست) تیره و سه عنصر پس زمینه ( تخت خواب ، فضای بالای آن و دیوار ها ) روشن اند . مرز این تیره گی و روشنی تجسم تضادهاست و تضادها معنا دهنده ی پدیده های هستی اند ، و گاندی پیوند دهنده ی تیرگی و روشنیِ زندگی در هند بود و معنا بخش آن .

مادر صلح: زهره کریم نیا


ارسال به بالاترین ، توییتر ، فریندفید ، فیسبوک


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




بایگانی مادران صلح ایران







بیانیه اعلام موجودیت مادران صلح 
جنگ نه! 
ما جمعی از مادران ایران زمینیم: با قومیت ها و مذاهب مختلف؛ مادرانی که جوانی مان در مبارزه با دیکتاتوری شاه و امپریالیسم سپری شد. مادرانی که به امید ایرانی آباد و آزاد و برقراری عدالت در روند انقلاب شرکت داشتیم. 
مادرانی که دوران هشت سال جنگ تحمیلی با عراق و پس از آن، برای تحقق آرمان های مان هزینه های فراوانی را متحمل شدیم. 
مادرانی که سخت ترین تحریم های اقتصادی را تحمل کردیم و صف های طویل را صبورانه تاب آوردیم تا قوت روزانه ی خانواده را فراهم کنیم. 
مادرانی که با غرور و افتخار، روح عدالت خواهی و آزادی خواهی و استقلال و صلح را در رگ های فرزندان مان جاری ساخته ایم. 
ما جمعی از مادران ایران، با هر بینش و مذهبی، در این شرایط حساس کشور عزیزمان هم پیمان شده ایم تا در حد توان مان از میهن و آرمان های مردم مان در مقابل تهدیدها حفاظت کنیم. 
آرمان هایی که برای تحقق آن ها جوانی مان را هزینه کرده ایم و اینک آرزو داریم که جوانان مان به صلح، عدالت و دموکراسی دست یابند، نه آن که شاهد هزینه شدن آنان باشیم. 
ما از آن رو خود را مادران صلح نامیده ایم که نه تنها مخالف جنگیم، بلکه امنیت و آسایش شهروندان را می طلبیم و به هر آنچه امنیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ما و جوانان مان را تهدید کند اعتراض داریم. 
ما مادران نگران وطن، جوانان بسیاری را در انقلاب و جنگ و در زندان ها از دست داده ایم و نمی خواهیم که تاریخ تکرار شود. ما اجازه نخواهیم داد هیچ بهانه ای به بیگانگان داده شود و هیچ بیگانه ای به بهانه دموکراسی به ایران تجاوز کند و باور داریم که مردم ایران خود دموکراسی و عدالت را برقرار خواهند کرد. 
ما مادران صلح معتقدیم که دستگیری و حبس و تعرض به معلمان، دانشجویان، پرستاران، روزنامه نگاران، نویسندگان، روحانیون، کارگران و همچنین فعالان جنبش زنان به بهانه های مختلف همان رفتاری است که قدرت های سلطه طلب خارجی را به بهانه نقض حقوق بشر، اما در اصل همچون کوسه های بوی خون شنیده، به سودای حمله به کشورمان یا اعمال تحریم های گوناگون می کشاند. 
ما مادران صلح و امیدیم و برای دستیابی به امنیت، آزادی و عدالت که همانا حقوق بشر است، برای خود و فرزندان مان تلاش خواهیم کرد و برای رسیدن به این اهداف به سوی تمامی مادران ایران دست یاری دراز می کنیم. 
به امید پیروزی، نه در جنگ، که بر جنگ